27. 5. 2010

Úvaha: Uplatnenie volebného práva len s občianskym preukazom?

Čas plynie, možno sa to nezdá, ale naozaj ubehli štyri roky od posledných volieb do parlamentu. Magického 12. júna sa budeme mať možnosť opäť rozhodnúť, komu dáme mandát a kto nás bude reprezentovať. Budeme teda legitimizovať "naše" politické strany a hnutia na ich výkon v zákonodarnom a ústavodarnom orgáne - Národnej rade Slovenskej republiky.


Avšak aby mohol byť náš parlament legitímny, musí tak prebehnúť aj spôsob voľby jeho poslancov. O znakoch volebného práva (všeobecné, rovné, priame, tajné hlasovanie) nemožno mať pochybnosti, tieto sú garantované už v Ústave Slovenskej republiky, všeobecne rešpektované a tiež premietnuté do zákona (na účely tohto článku mám na mysli zákon č. 333/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky v z. n. p.). Iné je to však už s ďalšími ustanoveniami tohto "vykonávacieho" predpisu, kedy sú uložené rôzne povinnosti či už samotnému voličovi alebo volebným komisiám. Práve jednou z povinností, ktorú ukladá zákon, je legitimizovať voliča okrskovou volebnou komisiou.


Zákon ukladá v § 30 ods. 2 povinnosť preukázať svoju totožnosť po príchode do volebnej miestnosti. Ak volič nepredloží občiansky preukaz, hlasovanie sa mu neumožní. Predmetom tejto úvahy nie je spochybňovať povinnosť voliča preukázať sa občianskym preukazom. Tá je daná a nutná. Čo však je na uváženie, to je otázka, prečo zákonodarca vo volebných zákonoch túto povinnosť preukazovania totožnosti formuluje rôzne. Totižto napr. podľa zákona o voľbách do samosprávnych krajov je možnosť preukázať svoju totožnosť aj tým spôsobom, že ho pozná niektorý člen komisie a ak ho nepozná, tak svedectvom dvoch osôb známych komisii. Podstata je teda tá v zákone o voľbách do samosprávnych krajov (a tiež v zákone o voľbách do orgánov samosprávy obcí a v zákone o spôsobe voľby prezidenta), že ak volič nemá pri sebe občiansky preukaz, nie je to dôvodom na odopretie práva hlasovať - teda nevydania hlasovacích lístkov, pretože môže preukázať svoju totožnosť aj inými spôsobmi, v praxi často využívanými.


V roku 2003, keď sa začalo s prípravou nového zákona pre parlamentné voľby, ministerstvo vnútra ako predkladateľ neuviedlo v dôvodovej správe žiadne stanovisko k zmene navrhovanej úpravy, teda vypustenia možnosti legitimizovať voliča členom komisie alebo svedeckou výpoveďou (ani pripomienkové konanie tomu nenasvedčuje, viac tu). Do prijatia tohto nového zákona bolo tiež možné legitimizovať osobu uvedenými spôsobmi (členom komisie alebo svedectvom dvoch osôb známych komisii). Asi si vtedy nikto neuvedomoval, aké to môže mať konkrétne dôsledky pri parlamentných voľbách. Volič je síce o tejto povinnosti informovaný v oznámení obce (mesta) o čase a mieste konania volieb, avšak toto oznámenie, dovolím si tvrdiť, že 99 % všetkých voličov nedočíta dokonca, kde je táto povinnosť uvedená. Volič to chápe tak, že keď sa pri jedných voľbách občiansky preukaz nevyžaduje, tak sa nevyžaduje ani pri iných. Lenže tak to u nás, bohužiaľ, nefunguje, že by sme urobili spoločné a základné pravidlá pre všetky voľby (dlhosľubovaný spoločný volebný zákon), a tak urobili v tejto veci poriadok.


Neviem si predstaviť hlavne situáciu, ako sa zachová okrsková volebná komisia v malých obciach, keď jej príde volič bez občianskeho preukazu. Zákon povinnosť preukázať totožnosť občianskym preukazom formuluje jednoznačne. Okrsková komisia takémuto voličovi neumožní hlasovať.


Som presvedčený, že povinnosť preukázať sa občianskym preukazom pri výkone volebného práva je správna, pretože práve občiansky preukaz plnohodnotne legitimizuje osobu, či už podmienkou občianstva alebo trvalého pobytu pri tých-ktorých voľbách. Ale nie som presvedčený o vkladaní výnimok pri takom dôležitom práve, akým volebné právo je. Teda si myslím a obhajujem, že zaveďme povinnosť preukázať sa občianskym preukazom pri každých voľbách (táto je zatiaľ formulovaná len v dvoch z piatich volebných zákonov, a to v zákone o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky a v zákone o voľbách do Európskeho parlamentu). Okrem toho aj posledná novela zákona o spôsobe vykonania referenda z roku 2007 túto povinnosť ustanovila. V novembrových komunálnych voľbách môže nastať paradoxná situácia, ak dôjde k spojeniu s hlasovaním v referende - pri komunálnych voľbách sa občiansky preukaz nebude vyžadovať, pri uplatnení práva hlasovať v referende sa však občiansky preukaz vyžadovať bude.


Uvidíme, ako to nakoniec celé dopadne. Júnové voľby však môžu priniesť viac svetla...