Prvým predajom alebo iným prvým prevodom vlastníckeho práva k originálu alebo k rozmnoženine diela v hmotnej podobe je vo vzťahu k takémuto originálu alebo rozmnoženine diela právo autora na rozširovanie vyčerpané. Právo na prenájom diela a právo na vypožičanie diela zostáva nedotknuté.
Takýmto spôsobom je par excellence definovaná doktrína vyčerpania práv v autorskom práve v Českej republike. Perfekcia diela je k tomu obmedzená na územie členských štátov Európskeho spoločenstva alebo inej zmluvnej strany Dohody o Európskom hospodárskom priestore.
Exhaustio (z lat. vyčerpanie) práva je tak nástrojom, kedy sa potláča sila autorského, konkrétne výhradného majetkového autorského práva k nejakému dielu nad právom vlastníckym. Zákon v tejto línii preferuje vlastnícke právo nad právo autorské, pretože ak by predajom alebo iným prvým prevodom vlastníckeho práva k originálu alebo k rozmnoženine autorského diela v hmotnej podobe nebolo autorom vyčerpané, skonzumované, autor by sa mohol domáhať vydania autorského diela kedykoľvek sine adiecta.
Ako je to však s vyčerpaním práva pri sťahovaní rôznych programov, hier, hudby alebo iných počítačových aplikácií prostredníctvom internetu? V dnešnej dobe nie je problémom kúpiť si zákonne hudbu cez internet. Dostupnosť , najmä cenová nákupu hudby cez internet otvára rôzne autorskoprávne otázky.
Dielom podľa autorského práva je akékoľvek literárne, umelecké alebo vedecké dielo, ktoré je jedinečným výsledkom kreatívnej činnosti autora a je vyjadrené v akejkoľvek objektívne vnímateľnej podobe, vrátane podoby elektronickej. To sú len niektoré základné znaky autorského diela. Za príklad sme si zobrali hudbu. Hudba je umeleckým dielom tvoriacej činnosti hudobníka (komponenta), ktorá je vyjadrená vo vnímateľnej podobe prostredníctvom sluchu. V tomto prípade nás na účely analýzy definície doktríny vyčerpania práv zaujíma najmä aspekt zhmotnenia autorského diela – hudby – na pevnom, hmotnom, nosiči. Doktrína vyčerpania práv podľa českého autorského práva je limitovaná na originál alebo rozmnoženinu diela v hmotnej podobe, teda v našom príklade na CD, DVD alebo inom pamäťovom médiu. Download, a teda kúpa hudby cez internet neprebieha prostredníctvom kúpy konkrétneho pamäťového média prostredníctvom downloadu, na ktorom je zaznamenané autorské dielo, ale stiahnutím vybranej hudby prostredníctvom internetových sietí. Po stiahnutí diela dochádza k zapísaniu hudby aj na pamäťové médium (harddisk) počítača, ten však nebol predmetom kúpy.
Na základe toho môžeme konštatovať, že stiahnutím hudby sa nevyčerpáva distribučné autorské právo, ktoré je predmetom vzťahu medzi autorom a distribučnou spoločnosťou, prostredníctvom downloadu. Vecné vlastnícke právo tak nie je dotknuté a osoba, ktorá si predmetnú hudbu stiahla, nemôže sa domáhať nároku zakázať ďalšie sťahovanie hudby prostredníctvom internetu. Opačná situácia je však v prípade pevného nosiča, kedy k vyčerpaniu práva dochádza a je na tej-ktorej osobe, ktorá vlastní legálne CD alebo DVD, či ho scudzí, alebo si ho ponechá. V tomto prípade sa autor ochrany domáhať nemôže, nevylučuje sa však právo na slušné vyrovnanie. V prípade downloadu sa doktrína vyčerpania práv neuplatňuje a distribučná spoločnosť môže xy-krát podľa dohody s autorom poskytnúť sťahovanie hudby cez internet.